معرفی وبلاگ
امام علی (ع): هر چيز داراي سيماست ، سيمای دين شما نماز است.( بحار الانوار، ج ,82 ص 227 )
دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1188651
تعداد نوشته ها : 703
تعداد نظرات : 69
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

نهاد مدنی خانه موسیقی با طرح مسائل و مشکلات صنفی جامعه موسیقیدانان کشور از چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواسته است تا دیدگاهها و برنامه های خود را در این زمینه به صورت شفاف اعلام کنند.

به گزارش مهر متن این نامه پنج بندی که در سایت خانه موسیقی آمده چنین است : زمان انتخابات ریاست جمهوری فرصت و بستری مناسب است برای ارزیابی و بررسی میزان مطالبات معوق و محقق نشده نهادهای مدنی و صنفی در دوره‌های گذشته و وقوف به برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری دوره آینده و طرح انتظارات وخواست‌های صنفی، تا میزان پای‌بندی و التزام عملی نامزدها به این برنامه‌ها مشخص شود.

رئیس جمهور به عنوان بالاترین رکن اجرایی کشور، امکانات و اختیارات فراوانی دارد که در صورت برنامه‌ریزی و توجه مناسب به نیازهای اقشار و اصناف مختلف کشور، می‌تواند رشد و توسعه همه‌جانبه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور را سبب شود.

خانه موسیقی ضمن دعوت از تمامی اقشار جامعه و به خصوص اهالی موسیقی برای شرکت درانتخابات وتعیین سرنوشت خویش برخی مطالبات وخواسته‌های این صنف را که سالهاست اجرایی نشده، با چهار نامزد محترم ریاست جمهوری در میان می‌گذارد. امید که رئیس جمهور آینده بتواند این مطالبات را که جزو حقوق اساسی و برخاسته از نیازهای واقعی این قشر هنری و مبتنی بر قوانین اساسی و عادی است، پی‌گیری واجرا کند.

1- به رغم وجود میلیونها شاغل و دست اندرکار مستقیم و غیر مستقیم موسیقی در کشور، در شاخه‌ها و پیشه‌های مختلف از نوازنده، خواننده، سازساز، آهنگساز و تهیه کننده، این قشر از بستر‌های مناسب سرمایه گذاری محروم مانده است. سرمایه گذاری در حوزه موسیقی به کاری با ریسک و خطرپذیری بالا تبدیل شده است و فعالیتهای افراد و موسسات موسیقی با موانع فراوانی روبرو می‌شود. برای نمونه هم اکنون از 120 شرکت و موسسه موسیقایی تنها 15 موسسه در این زمینه فعالند که طبعا اثرات منفی آن از جهات مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به هنرمندان این حوزه منتقل می شود، لذا با توجه به اهمیت موضوع برای جامعه هنری و فعالان مناسب است تا بدانند رویکرد رئیس جمهور آینده در این زمینه چیست و چه بسترهایی را برای کم کردن میزان ریسک سرمایه گذاری در این حوزه صورتبندی می‌کند؟خانه موسیقی با بیش از نه هزار عضو شایق است تا بداند رئیس جمهور آینده چه بسترها و ساختارهایی را برای کارآفرینی و سرمایه گذاری در حوزه موسیقی پیش بینی کرده است؟

2- بر اساس مطالعات و پژوهشهای انجام شده در دهه های اخیر مشخص شده است که آموزش موسیقی به شیوه‌ای علمی باید از دوران کودکی و حتی پیش از دبستان آغاز شود. در این سالها اگرچه آموزشگاههای آزاد موسیقی رشد و توسعه یافته‌اند موسیقی در آموزش و پرورش به حاشیه رانده شده و عملا این هنر فخیم  با بی‌اعتنایی آموزش و پرورش در تمامی این سالها روبرو شده است. البته محصول این کم توجهی در تمامی حوزه ها خود را بروز و ظهور داده است. متاسفانه در سه دهه گذشته آمار و ارزیابی شایسته ای در باره میزان آشنایی آموزگاران ومربیان تربیتی با علم موسیقی تهیه نشده و مجریان امور تعلیم و تربیت کشورمی‌دانند به رغم وجود ده‌ها هزار مدرسه و دبستان در سراسر کشور، عملا هیچ معلم موسیقی علمی در این مراکز آموزشی وجود ندارد و حتی در یکی دو مرکز تخصصی آموزش موسیقی( هنرستان موسیقی) هم مشکلات فراوانی فراروی هنرآموزان موسیقی است.

در این باره برای اهالی فرهنگ و هنر مملکت جای سوال هست که بدانند رئیس جمهور آینده و تیم برنامه‌ریزش در بسته‌های برنامه ریزی در این زمینه که ساماندهی به آن علاوه بر ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه می‌توان چندین هزار شغل در آموزش‌گاههای زیر نظر‌آموزش و پرورش ایجاد کرد و فارغ التحصیلان موسیقی را به کار گماشت چه برنامه مشخص و مدونی دارند؟

3- دولت به عنوان حامی و ناظر به امور موسیقی کشور در این سالها کمترین بودجه و امکانات را به بخش موسیقی اختصاص داده و متاسفانه سرمایه گذاری در بخشهای عمرانی موسیقی همانند ساخت سالنهای مناسب موسیقی همچنان در بوته فراموشی قرار گرفته ‌است. طبیعی است که بخش خصوصی موسیقی از توان سرمایه گذاری برای ساخت سالنهای موسیقی برخوردار نیست و این امر به عنوان یک زیرساخت فرهنگی بر عهده دولت بوده و همین معضل سبب شده است تا اهل موسیقی برای اجرای زنده آثار خود به ناچار به سمت سالنهای غیرمتناسب با همه تبعات آن سوق داده شوند. امروزه تمامی دست اندرکاران موسیقی و مخاطبان آن و قطعا رئیس جمهور آینده هم می‌داند که در تمامی کشور تنها یک سالن موسیقی مناسب و فقط با گنجایش 700 نفر وجود دارد که آن هم 40 سال قبل در تهران ساخته شده است. حال آنکه وضعیت اجرای موسیقی در شهرستانها بسیار اسفناکتر از تهران است. آیا در دولت دهم ساخت و سازی در زمینه تالارها و مکانهای ویژه موسیقی با گنجایش بالا صورت خواهد گرفت؟

4- برنامه مشخص تیم فرهنگی رییس جمهور منتخب برای حمایت و صیانت از هنرمندان موسیقی، به خصوص هنرمندان موسیقی نواحی ایران ‌که بخشی از هویت ملی ما در حوزه فرهنگ موسیقایی را شکل می‌دهند و از کمترین امکانات معیشتی برخوردارند چیست؟

5 – به رغم گذشت 40 سال از تصویب قانون دفاع از حقوق مولفان و مصنفان هنرمندان، و وجود ظرفیتهای فراوان این قانون در حمایت  و پیگیری این حقوق و مجازات متخلفان، هنوز این قانون به طور کامل و مفید اجرا نشده است و دولت به انحاء‌ مختلف از اجرا و یا پیگیری اجرای این قانون شانه خالی کرده و در نتیجه برخی نهادهای دولتی و خصوصی  به تضییع حقوق معنوی و مادی اهالی موسیقی می‌پردازند.

با وجود آن که اجرای این قانون در سینما با دستاوردهای مفید و قابل توجهی رو به رو بوده است، اما متاسفانه در بخش موسیقی به علت خلاء اجرا نشدن این قانون هیجان جوانان به سوی انحراف کشیده شده است. ‌برنامه مدون و مشخص دولت دهم و رئیس جمهور منتخب برای این نقیصه و حل معضل این گونه سیاست‌های دوگانه در اجرای یک قانون که عواقب بسیار داشته و ریسک سرمایه گذاری را در بخش موسیقی به شدت افزایش داده است چیست؟

جامعه موسیقی کشور انتظار دارد که نامزدهای دوره دهم دیدگاهها ،برنامه ها و چشم اندازهای اجرایی خود را در موارد فوق به صورت شفاف اعلام دارند تا این جامعه فرهنگی و تاثیرگذار کشورکه اکثریت قریب به اتفاق این هنرمندان در نهاد خانه موسیقی (با بیش از نه هزار عضو) حضور دارند بتوانند نسبت به انتخاب نامزد اصلح تصمیمگیری نمایند.
منبع: عصر ایران

دسته ها :
X