معرفی وبلاگ
امام علی (ع): هر چيز داراي سيماست ، سيمای دين شما نماز است.( بحار الانوار، ج ,82 ص 227 )
دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1178147
تعداد نوشته ها : 703
تعداد نظرات : 69
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

سیاستگذاری و فرهنگی ایران پس از انقلاب اسلامی؛ آرمانها، چالشها و شاخصها  )اندیشه‌‌‌‏های امام خمینی و واقعیت سیاستگذاری‌‌‌‏ها)

نویسنده کتاب: کیومرث اشتریان

علوم سیاستگذاری به مطالعه و ارزیابی تصمیم‌‌‌‏گیری‌‌‌‏ها و برنامه‌‌‌‏ریزی‌‌‌‏های دولتی در زمینه‌‌‌‏های مختلف می‌‌‌‏پردازد (برنامه عمل دولتها واحد تحلیلی کلی این شاخه از علوم سیاسی است)

بنیاد معرفت‌شناسانه این رشته علمی بر این مبنا استوار است که شناخت، تصمیم‌‌‌‏گیری و تصمیم‌‌‌‏سازی مستلزم فن و هنر استفاده از تخصصهای گوناگون است.سیاستگذاری برایند تخصصها در مجموعه‌‌‌‏ای از فنون است که با هم در یک سیاستگذاری دخیل‌‌‌‏اند.سیاستگذاری پدیده‌‌‌‏ای منقطع از تاریخ و سنت نیست و سیاستگذار با استفاده از تجربیات اجرایی و بنیادهای هنجاری می‌‌‌‏تواند از فرایند سعی و خطای دایمی در اداره امور بپرهیزد.

شناخت سیاستگذاری فرهنگی و در دسترس بودن ارزیابی عینی و علمی از سیاستهای گذشته می‌‌‌‏تواند چراغی فرا راه تصمیم‌‌‌‏گیرندگان و مدیران باشد تا از تکرار اشتباهات گذشتگان پرهیز نموده و از سوی دیگر با شناخت بستر اجتماعی، سیاسی و فرهنگی موفقیتهای پیشینیان راه پیشرفتهای آتی را شناسایی نمایند.

بر اساس آنچه گذشت، ارزیابی و تحلیل سیاستگذاری فرهنگی پس از انقلاب اسلامی ضرورت می‌‌‌‏یابد. ارزیابی علل موفقیتها، شکستها در بستری تاریخی، سیاسی، و جامعه‌شناختی و راهبردی عینی، کمی و آماری (و در عین حال کیفی) برای انقلابی که اساسی‌‌‌‏ترین داعیه‌‌‌‏اش فرهنگی و ارزشی است، ضرورت دارد

انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی چگونه از آرمان به عمل درآمد و بر آن اساس سیاستگذاری دولتی در زمینه فرهنگ چه لباسی به خود پوشید و چه منش عملی به خود گرفت؟ به لحاظ کمی و کیفی چه تبعاتی داشت و سیاستگذاران برای عملیاتی کردن آن اندیشه‌‌‌‏ها و آرمانها چه چالشهایی در پیش رو داشتند؟ چه کردند؟ و چه باید بکنند؟ چگونه می‌‌‌‏توان اندیشه‌‌‌‏های آرمانی-ارزشی را در زمینه فرهنگ کاربردی و عملیاتی نمود؟ اندیشه‌‌‌‏های آرمانی- فرهنگی امام خمینی به چه و چگونه سرنوشتی در سیاستگذرای نهادهای عمومی (اعم از دولتی و غیر دولتی) دچار شد؟

 شاخصهای فرهنگی مهمترین ابزار عملیاتی کردن و کاربردی کردن و عینیت یافتن آرمانهای فرهنگی هستند؛ شاخصهای فرهنگی در ایران پس از انقلاب چیست و چگونه بایستی شاخص‌سازی نمود؟ و...

پدیدآورنده:محسن آرمین – افسر رزازی فر

منبع: سایت حوزه

 


X